За упис у уметничку школу ликовне области, односно на образовни профил у области уметности, кандидат полаже пријемни испит из три дела, и то цртања, сликања и вајања.
Кандидат за упис у уметничку школу ликовне области, односно на образовни профил у области уметности, може да оствари на пријемном испиту највише по 160 бодова на сваком делу пријемног испита, односно укупно 480 бодова.
Критеријуми за оцењивање цртања јесу: композиција – 40 бодова; пропорција и карактер облика – 40 бодова; квалитет линије – 40 бодова и општи ликовни утисак – 40 бодова.
Критеријуми за оцењивање сликања јесу: композиција – 40 бодова; осећај за боју – 40 бодова; локални тон – 40 бодова и општи ликовни утисак – 40 бодова.
Критеријуми за оцењивање вајања јесу: композиција – 40 бодова; осећај за облик – 40 бодова; структурална вредност – 40 бодова и тактилност – 40 бодова.
Пријемни испит за упис у уметничку школу ликовне области, односно образовни профил у области уметности, полаже се пред комисијом.
Упутство за ученике по деловима пријемног испита
1) ЦРТАЊЕ
Испит траје 3 сата (180 минута).
Може се цртати са било које стране папира величине блока број 5 који си добио/ла, а који је оверен печатом школе.
За израду цртежа користе се графитне оловке различите тврдоће по избору (нпр. 2Б, 3Б, 4Б, 5Б …), а ако желите и визир и гумицу.
Упутство за рад:
Гледати и уочити различите облике, величине предмета и њихов међусобни однос. Посматрати са које стране долази светлост и како утиче на постављене облике који се налазе на мртвој природи.
Обратити пажњу на композицију (обухватити све постављене елементе), пропорције и карактер облика. Водити рачуна о међусобном односу величина, који се може утврдити визирањем. Могу се користити помоћне линије, које се не морају обрисати. Проверити пропорције.
Користити различите интензитете (јачине) линија, како би приказао/ла волумен (тродимензионалност) предмета и простора. Обратити пажњу на планове (први план, други план). Сенку назначити различитим валерским вредностима линије.
Избегавати гумицу за брисање. Слободно задржати и линије конструкције.
Поред поменутих критеријума (композиција, пропорција и карактер облика, квалитет линије), комисија ће процењивати и лични израз, као и општи ликовни утисак.
Никако не треба потписати рад или га на било који други начин означити!
2) СЛИКАЊЕ
Испит траје 3 сата (180 минута).
Можете сликати са било које стране акварел папира величине блока број 5 који се добија, а који је оверен печатом школе.
За израду слике користе се темпера боје природног порекла, без икаквих додатака (нису дозвољене акрилне, јајчане и сл.), четке за сликање различитих ширина, посуда за воду и палета.
Упутство за рад:
Препоручује се да се прво постави композиција и обухвате сви елементи поставке. Водити рачуна и о односу величина.
Посматрати обојене елементе на драперији као и на постављеним облицима (предметима). Гледати и размислити која боја преовладава на постављеној мртвој природи. Затим обратити пажњу на богатство боја.
Светлом и сенком покушати моделовање – приказати тродимензионалност предмета, драперије и простора. Обратити пажњу на планове. Можете користити четке различите ширине и слободним потезом наносити боју. Трудити се да се покрије сва белина папира.
Поред поменутих критеријума (композиција, осећај за боју и локални тон), комисија ће процењивати и лични израз, као и општи ликовни утисак.
Никако не потписивати рад или га на било који други начин означавати!
3) ВАЈАЊЕ
Испит траје 3 сата (180 минута).
Рад се израђује на картонском подметачу користећи глину за моделовање која се добија у школи.
За израду рада могу се користи вајарске шпахтле или нека друга одговарајућа алатка.
УПУТСТВО ЗА РАД:
Посматрати фотографије предмета које су постављене. Што тачније сагледати карактер и пропорције облика.
Уочити од којих се основних геометријских тела састоји предмет и које основне геометријске фигуре чине његов облик. При поставци рада покушати да се поједностави облик предмета.
Добро проверити пропорције – односе између све три димензије облика у целини.
Израду детаља и обраду површине (текстуру) оставити за крај.
Настојати да се за израду рада искористи што већи део глине коју сте добили без обзира на стварну величину облика/предмета.
(преузето са портала МОЈА СРЕДЊА ШКОЛА)